Yrsa Grüne-Luoma bloggar lokalt och globalt om politik och säkerhet i ett brett perspektiv

Okategoriserade

Symboler och symboler

27 apr , 2017, 14.05 Yrsa Grüne-Luoma

 

Stormen kring jubileumsmyntet med en avrättning 1918 som symbol fick finansminister Petteri Orpo att se till att arkebuseringsmyntet drog tillbaka.

Osökt väcker reaktionerna frågor.

Att finländare känner sig kränkta för att avrättningen av egna landsmän lyfts upp på det sätt det gjorde är förståeligt. Men har vi förmågan att förstå varför andra känner sig kränkta?

Muhammedteckningarna i Jyllandsposten för flera år sedan upplevdes som kränkande av muslimer. Tidningen och tecknaren försvarade sig med att det handlar om pressfriheten. Liknande argument använde den franska tidskriften Charlie Hebdo. Ingenting försvarar mordet på de anställda på Charlie Hebdo. Ingenting försvarar heller den våldsvåg som följde i kölvattnet av publiceringen av Muhammedteckningarna.

Men ändå.

Förresten behöver man inte ens gå så långt för att hitta exempel på hur det som uppfattas som kränkande av ett folk eller en grupp inte ens noteras av andra.

I den pamflett om myndigheternas behandling av samerna i Finland som Magma presenterade i onsdags har forskaren Lia Markelin tagit med en bild på Undervisnings- och kulturministeriets roll-up över Finlands 100-års jubileum. Nere i högra hörnet kan man se en blond dam med en Fyra vindarnas mössa på huvudet. Samma fenomen kunde nyligen beskådas på en video som visades på Kiasma. Men Fyra vindarnas mössa bärs enbart av män och i den samiska kulturen bär kvinnor aldrig mäns kläder eller tvärtom. Att blanda ihop dem uppfattas som kränkande.

Utom Marlins dokumentation av ministeriets roll-up har jag inte sett en enda kommentar.

Och på tal om videon som rullade rätt länge in på detta år på Kiasma så innehöll den också andra element som samerna upplevde som kränkande. En tyst protest av några unga samer framför videon resulterade i att de uppmanades lämna platsen. Knappast förstod heller de som såg samerna i deras avigvända traditionella dräkter att samerna på detta sätt uttrycker sitt missnöje.

Videon ligger nu i Kiasma som har köpt den. Och konstnären som gjorde videon försvarade sig med att konsten inte kan fjättras.

Kommenteringen är stängd.